سفر به آیندۀ نزدیک خودروهای برقی

سفر به آیندۀ نزدیک خودروهای برقی

زمان سختی برای عرضه جهانی لوازم الکترونیکی است.  مقصران اصلی آشفتگی ژئوپلیتیک، اثرات زیست محیطی صنعت، و تولید ناپایدار هستند.  پس از حمله روسیه به اوکراین، قیمت پالادیوم و نیکل بالا رفت.  علاوه بر اختلال زنجیره تامین گسترده، فلزات سنگین و سایر سموم راه خود را به رودخانه ها و اقیانوس های ما پیدا کردند.  فقط بخش الکترونیک 3.7 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهان را تشکیل می دهد.وقتی به دنبال راه‌حل می‌گردیم، گاهی اوقات سرنوشت چیزی را که ما انتظارش را نداریم، نشان می‌دهد.  به دور از مواد شیمیایی پیچیده یا مواد معدنی مبهم، آیا چیزی به اندازه چوب جنگل‌های ما می‌تواند پاسخگو باشد؟

تصور کنید بتوانید مغز خود – مغز واقعی شما – را به دستگاه های الکترونیکی متصل کنند.  کاری به سادگی تغییر کانال های تلویزیونی با یک فکر یا کاری به پیچیدگی کنترل یک بازوی روباتیک انجام دهید. در مقام مقایسه این وعده نهایی 6G است: یک فناوری بی سیم با سرعتی 8000 برابر سریعتر از 5G موجود.این فناوری نوپا هنوز در حال توسعه است، اما برای زنده کردن آن نیاز به قطعات عظیمی است.

کارشناسان دانشگاه Oulu در فنلاند در خط مقدم تحقیقات در زمینه 6G هستند – مرحله بعدی تکامل در ارتباطات سلولی.  طراحی شده برای کار در فرکانس‌های رادیویی بالاتر نسبت به شبکه‌های 5G موجود، می‌توانند سرعت انتقال داده‌ها را به‌طور قابل‌توجهی سریع‌تر ارائه کنند و ارتباط مؤثرتری با اینترنت اشیا (IoT) را فراهم کنند.

ماشین‌ها فقط برقی شدند اما کافی نیست – این چیزی است که بعد اتفاق می‌افتد. خودروها در حال تبدیل شدن به توسعه فناوری هوشمند هستند که برای تکمیل تغییر گسترده ما به سمت راحتی، اتصال – و پایداری طراحی شده است.  خودروهایی مانند آئودی e-Tron و جگوار I-Pace تقاضای زیادی دارند زیرا با برق کار می کنند و ظاهری شیک و آینده نگرانه ارائه می دهند.

اتحادیه اروپا موظف است تا سال 2050 گازهای گلخانه ای را خنثی کند، در حالی که اهداف کاهش آن در سال 2030 نیز از 40 درصد به 55 درصد افزایش یافته است.  حمل و نقل جاده ای منبع اصلی گازهای گلخانه ای است که حدود 15 درصد از انتشار CO2 اتحادیه اروپا را تولید می کند.

علاوه بر فشار قانونگذاران فشار مصرف کننده نیز وجود دارد.  در یک نظرسنجی اخیر در بریتانیا، دو سوم افراد مورد سوال گفتند که قبل از خرید، تأثیرات زیست‌محیطی آخرین وسیله نقلیه خود را در نظر گرفته‌اند، و بیش از نیمی از آنها (52%) اظهار داشتند که در تصمیم‌گیری برای خرید خودروی بعدی‌شان، این مورد توجه اولیه خواهد بود.  همچنین مشخص شد که مردم مایلند بیش از 2000 پوند (حدود 2700 یورو) بیشتر برای خودرویی با رتبه آلایندگی سبزتر بپردازند.

یکی از چالشهای آینده کاهش وزن این خودروهاست . جاستین هارنوس از آژانس استراتژی و نوآوری Gemic با شرکت‌های خودروسازی پیشرو در مورد استراتژی‌های آینده‌شان مشورت می‌کند.  در حال حاضر او بیشتر در مورد ساخت سبک وزن ماشین ها هیجان زده است . یک ماشین به نام Oli از سیتروئن وجود دارد.  آن‌ها از مواد مقوایی استفاده می‌کنند که بسیار سبک وزن هستند، اما راهی برای قوی‌تر کردن آن‌ها پیدا کردند .

از نظر طراحی، ما شاهد روند رو به رشد آیرودینامیک هستیم.  سازندگانی مانند مرسدس این موضوع را در خودروهای هاله سبز مانند نمونه اولیه EQXX نشان می دهند.  بنابراین، ما شاهد شکل یکدست‌تر از طراحی خواهیم بود که حتی شاسی‌بلندهای کوپه مطابق با شبح‌های شیک‌تر، ساده‌تر و آیرودینامیک‌تر هستند .

مشکل استفاده از مواد دوست دار طبیعت : یک خودرو معمولاً بیش از 30000 قطعه دارد که بسیاری از آنها از مواد مشتق شده از سوخت فسیلی ساخته شده اند.  بنابراین، جستجو برای یافتن جایگزین های پایدار ادامه دارد.  استفاده از مواد سبک تر و بازیافتی و جایگزینی اجزایی که شامل مواد شیمیایی مشتق شده از سوخت فسیلی است به نگرانی های مبرم تولید تبدیل شده است .

همین مولکول‌های کربن را می‌توان از مواد اولیه زیستی مانند چوب استخراج کرد.  با تجزیه ذرات چوب، اجزایی مانند سلولز، همی سلولز و لیگنین – عامل اتصال طبیعی درخت – همگی می توانند استخراج شوند.  این و اجزای دیگر را می توان در طیف وسیعی از کاربردها برای جایگزینی مواد خام مشتق شده از سوختهای فسیلی استفاده کرد.استفاده از این فرآیندها در قطعات خودرو پروژه دیرینه شرکت فنلاندی UPM بوده است که از مواد تجدیدپذیر و پایدار جنگلی برای فعال کردن بازار خودرو برای کاهش مصرف منابع فسیلی استفاده می کند. در حال حاضر UPM  750میلیون یورو برای ساخت اولین پالایشگاه زیستی در مقیاس صنعتی جهان در Leuna، آلمان سرمایه‌گذاری می‌کند تا زیست توده مبتنی بر جنگل با منبع پایدار و گواهی شده را به نسل بعدی بیوشیمیایی برای صنایع، از جمله صنعت خودروسازی، تبدیل کند. هر قدم مهم است  تأثیر تجمعی مواد تجدیدپذیر بر ردپای انتشار خودرو می تواند قابل توجه باشد.  در واقع، مارتین لدوون تخمین می‌زند که با جایگزینی پلاستیک‌ها و اجزای لاستیکی مشتق شده از سوخت فسیلی و همچنین مایعات صنعتی با جایگزین‌های تجدیدپذیر، می‌توان تا 10 درصد از سهم گازهای گلخانه‌ای خودرو را حذف کرد.

صنایع، از جمله صنعت خودرو، باید درک قدیمی خود از آنچه مصرف کننده می خواهد را کنار بگذارند و ایده های جدید را در نظر بگیرند.

پایین جاده آفتابی

 شما به تازگی در سال 2033 از یک ماشین زمان خارج شدید.

 شما در حال رانندگی در یک جاده هستید.  شما سطح باتری ماشین خود را بررسی می کنید.  آیا واقعاً با یک بار شارژ تا این حد پیش رفته اید؟  شما تماس می گیرید (البته با دست آزاد) و آهنگ های مورد علاقه خود را از طریق دستیار صوتی خود می چرخانید.  با پنل‌های خورشیدی سقفی که در زیر آفتاب ظهر می‌درخشند، بیرون از خانه خود می‌روید.

“هی، این ماشین جدید شماست؟”  همسایه شما می پرسد.

“حتما هست.  50 درصد از قطعات بازیافتی است و بیشتر پلاستیک شامل مواد مشتق شده از چوب است.  همچنین یک سیستم سرگرمی عالی دارد.»

 

مارک اسمیت

روزنامه نگار |  مارک اسمیت روزنامه نگار، نویسنده و نویسنده کتاب «راهنمای کارآفرین برای هنرجنگ» (انتشارات آرکتوروس، 2022) است.

از جمله مقالات او به عنوان مثال.  در بی بی سی، گاردین، تلگراف و فوربس.